به گزارش نامـه نیوز بـه نقل از فارس، قتل کرمان کبابی کرمان علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و گردشگری کم‌نظیر دارای غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای از انواع قاتق‌ها و آش‌ها که تا غذاهای گوشتی مثل چُغوک‌بریزو، بُزقُرمـه و کباب زرگری هست که با یک بار چشیدن این خوارک‌ها، طعم دلپذیر آنـها به منظور همـیشـه زیر دندانتان مـی‌ماند.

غذای کدبانوهای کرمانی را نوش‌جان کنید

زنان کرمانی بـه نجابت و کدبونایی شـهره‌اند، طعم غذای مادرها و مادربزرگ‌های کرمانی با طعم هیچ غذایی قابل مقایسه نیست، گرچه برخی از غذاهای سنتی کرمان فراموش شده‌اند، اما باز هم عطر خوش غذاهای متنوع کرمانی از آشپزخانـه‌ها بـه مشام مـی‌رسد.

اگر درون تعطیلات نوروز بـه کرمان سفر کرده‌اید و در کرمان دوست و آشنایی و یـا فامـیلی دارید، بی‌شک خانم خانـه، شما را از غذاهای سنتی کرمان بی‌نصیب نمـی‌گذارد و مـی‌توانید از این غذاهای خوش رنگ و لعاب و البته خوشمزه استفاده کنید و ذوق و سلیقه بانوان کرمانی را از نزدیک ببینید.

اما اگر درون کرمان هیچ دوست و آشنا و یـا فامـیلی هم ندارید، اصلا نگران نباشید، زیرا بسیـاری از رستوران‌ها و سفره‌خانـه‌های کرمان غذاهای سنتی دیـار کریمان را با کیفیت خوبی تهیـه مـی‌کنند و شما مـی‌توانید این غذاها را نوش‌جان کنید.

تهیـه غذاهای محلی کرمان ریشـه درون غنای فرهنگی و قدمت و تنوع منابع و محصولات موجود درون هر مکان دارد.

قاتُق‌های با گوشت و بی‌گوشت کرمانی

قاتُق‌ها یکی از انواع مجموعه‌های غذاهای کرمانی هستند کـه علاوه بر مقوی بودن، تهیـه آن بسیـار آسان است.

در جنوب ایران بـه هر نوع غذای پختنی کـه به سادگی و آسانی فراهم شود و بتوان درون آن نان ترید کرد، قاتُق مـی‌گویند.

گرچه برخی از قاتُق‌های کرمانی مانند قاتُق مرزنجوش، قاتُق بابونـه و قاتُق شنبلیـه مانند گذشته معمول نیستند، اما قاتُق گوشت هنوز هم جای خود را درون بین خانواده‌های کرمانی دارد.

برای تهیـه قاتُق گوشت ابتدا گلوله‌هایی را با استفاده ار گوشت چرخ کرده، پیـاز، ادویـه، آرد نخودچی، مـی‌تخم «تخم شوید» و زیره درست کرده و در آب درون حال جوش مـی‌ریزیم کـه قدری سیب‌زمـینی خردکرده و کمـی برنج بـه آن اضافه شده است.

بعد از آنکه غذا کمـی جا افتاد، مقداری رب گوجه فرنگی و در نـهایت ترخان و شنبلیله خشک شده بـه آن اضافه مـی‌کنیم، این غذا بعد از 10 دقیقه آماده مـی‌شود.

اُماچو؛ آش خوشمزه کرمانی

اُماچ نوعی آش هست که با آرد گندم، سبزی، عدس، گیـاهان دارویی و سرکه یـا قره‌قروت «تلف» تهیـه مـی‌شود و در کرمان بـه نام اُماچو و شولی شناخته مـی‌شود.

از انواع دیگر اُماچ مـی‌توان بـه اُماچو فِسرو، اُماچو برگ کلم، اُماچو برگ گوجه، اُماچو تُرشک، اُماچو مُکو، اُماچو پیچو و اُماچو هریشو اشاره کرد.

کباب زرگری کرمان؛ کبابی متفاوت

کباب زرگری نوعی غذا هست که درون آن گوشت چرخ کرده را درون روغن سرخ مـی‌کنند و با پیـاز داغ و سیب‌زمـینی خرد کرده و تفت داده شده، مخلوط مـی‌کنند و رب گوجه‌فرنگی هم بـه آن مـی‌زنند.

آبگوشت‌های متنوع کرمانی

کرمان همچنین آبگوشت‌های متنوعی دارد کـه از مـهمترین آنـها مـی‌توان بـه آبگوشت لیمو، آبگوشت یخنی، آبگوشت متنجبه، آبگوشت امام حسینی، آبگوشت ترشاله، آبگوشت تنگاب، آبگوشت سبزی، آبگوشت غوره، آبگوشت قاتقو و آبگوشت قیمـه اشاره کرد.

کشک کله‌جوش با چاشنی خرما و مغز گردو

کشک کله‌جوش هم یک غذای محلی هست که از کشک ساییده شده با روغن، سبزی خشک، نعناع، سیر داغ و پیـاز تهیـه مـی‌شود و به طور معمول آن را با خرما، ترب سیـاه، نان ترید شده و مغز گردو مـیل مـی‌کنند.

چُغوک‌بریزو

چُغوک‌بریزو هم غذایی حاضری است، تهیـه شده از پیـاز و سیب‌زمـینی خرد شده و سرخ کرده کـه جگر مرغ یـا هم بـه آن اضافه مـی‌کنند.

کوفته ریزه

کوفته قلقلی کـه اجزای آش رشته کرمانی هست و از مخلوط گوشت چرخ کرده و آرد نخوچی تهیـه مـی‌شود، چاشنی سرکه و شیره بعد از سرخ کوفته قلقلی‌ها بـه آن اضافه مـی‌شود.

پِرچو، پیتو و پتری

پرچو غذایی متشکل از ارزن، نخود، عدس، چغندر و سرکه کـه در روستاها مصرف مـی‌شود.

پیتو هم بـه آب پاچه ی گفته مـی‌شود کـه برای ‌درد خوب است.

پتری نیز نوعی نان شبیـه نان لواش است، اما بـه جای آنکه درون تنور پخته شود، آن را بـه پشت تابه مـی‌اندازند و مـی‌پزند.

عدسی چغندر

عدسی از جمله حبوباتی هست که درون تهیـه غذاهای مختلف مورد استفاده زنان کرمانی است، مانند عدس پلو، آش عدس و عدسی بادمجان کـه عدس درون تمام آنـها بـه عنوان ماده اصلی و چغندر، برنج و یـا بادمجان سرخ شده بـه عنوان ماده همراه مورد استفاده قرار مـی‌گیرد.

بُزقُرمـه؛ غذایی لذیذ و خوشمزه

بُزقُرمـه یکی از غذاهای محلی کرمان هست که هنوز هم درون بین مردم از رونق ویژه‌ای برخوردار است، این غذای لذیذ و خوشمزه از ترکیب گوشت، نخود، سیر و کشک تهیـه مـی‌شود.

. قتل کرمان کبابی . قتل کرمان کبابی : قتل کرمان کبابی




[غذاهای سنتی و خوشمزه کرمانی قتل کرمان کبابی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Mon, 09 Jul 2018 16:00:00 +0000